[DA] Nota aclaratòria Seguretat Social

 Tornar

 

Nota aclaridora

 

Reducció de quotes a la Seguretat Social per contribucions empresarials a plans de pensions d'ocupació.

 

Data de publicació: 16 de desembre de 2025.

 

Des del 1 de gener de 2023(1), les empreses i els autònoms que realitzin contribucions en plans de pensions d'ocupació a favor de les seves persones treballadores poden reduir les quotes empresarials a la Seguretat Social per contingències comuns.

Davant les consultes rebudes, us resumim els aspectes principals de la pràctica d'aquesta reducció.

 

Criteris per aplicar la reducció de quotes:

  1. Tipus de contribució:

    La reducció només s'aplica a les contribucions empresarials mensuals satisfetes a plans de pensions d'ocupació.


  2. Increment en la quota:

    La reducció s'aplica exclusivament sobre l'increment en la quota de contingències comuns que procedeixi de la contribució empresarial al pla de pensions a favor de cada persona treballadora.


  3. Import màxim reduïble:

    L'import màxim sobre el que s'aplica la reducció del 100% es calcula multiplicant per 13 la quota resultant d'aplicar el tipus general de cotització a la base mínima diària del grup 8 del Règim General.

    L'import màxim sobre el que s'aplica la reducció del 100% a 2025 és de 141,25 euros(2) per treballador.


  4. Comunicació prèvia a la liquidació de quotes:

    Previ a la reducció, l'empresa ha de comunicar mensualment a la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) a través del Sistema RED:

    • Identificació de les persones treballadores.
    • Import de les contribucions satisfetes.
    • Període de liquidació: mes en el que la contribució hagi estat efectivament satisfeta a VidaCaixa.
     

    És imprescindible que aquesta comunicació es realitzi prèviament al càlcul de la liquidació de quotes; del contrari, l'empresa o autònom promotor no podrà aplicar la reducció en aquell període.


  5. Situació de l'empresa:

    L'empresa ha d'estar al corrent de pagament en les seves obligacions amb la Seguretat Social per poder beneficiar-se de la reducció.

 

 

Quin rol exerceix VidaCaixa com Entitat Gestora del teu pla de pensions d'ocupació?

Remissió d'informació a la Seguretat Social

Des de 2023, les entitats gestores dels plans de pensions d'ocupació han d'informar un cop a l'any a la TGSS i a la Inspecció de Treball, del detall mensual de les contribucions empresarials corresponents a cada partícip, indicant la data en la que efectivament han quedat satisfetes.

Perquè una contribució es consideri efectivament satisfeta han de complir-se simultàniament dues condicions: 

  1. S'ha rebut l'import de les mateixes.
  2. S'ha rebut el desglossament individualitzat de la informació per poder realitzar la imputació de la contribució a la persona treballadora (inclòs l'alta en el pla de pensions de la persona treballadora).

 

És important indicar que si a VidaCaixa no disposem simultàniament d'ambdós requisits, no podem donar per satisfetes les contribucions.

 

 

En resum

Nosaltres no sol·licitem ni apliquem directament la reducció de quotes. El nostre paper, com a entitat gestora, és d'informar a la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) de les contribucions satisfetes per les empreses i autònoms promotors.

 

 

Dubtes

En cas de tenir dubtes, contacta amb nosaltres a través del formulari que trobaràs a l'àrea privada de VidaCaixa Aporta+.

Per a més informació, pots consultar l'apartat “Preguntes freqüents”.

 

 

(1) Mesura introduïda per la Ley 12/2022 (DA 47ª de la Ley General de la Seguretat Social).

(2) El límit màxim indicat s'ha calculat segons la fórmula prevista en la Disposició addicional quaranta-setena del TRLGSS, aplicant les bases i tipus de cotització vigents a la data d'elaboració d'aquesta nota.
Aquest import té caràcter orientatiu i pot variar en funció d'actualitzacions de bases mínimes, tipus de cotització o criteris de la Seguretat Social, inclòs dins del propi exercici.
Es recomana verificar sempre els valors oficials en cada liquidació de quotes.