[DA] Nota aclaratòria Seguretat Social
Nota aclaridora
Reducció de quotes a la Seguretat Social per contribucions empresarials a plans de pensions d'ocupació.
Data de publicació: 16 de desembre de 2025.
Des del 1 de gener de 2023(1), les empreses i els autònoms que realitzin contribucions en plans de pensions d'ocupació a favor de les seves persones treballadores poden reduir les quotes empresarials a la Seguretat Social per contingències comuns.
Davant les consultes rebudes, us resumim els aspectes principals de la pràctica d'aquesta reducció.
Criteris per aplicar la reducció de quotes:
- Tipus de contribució:
La reducció només s'aplica a les contribucions empresarials mensuals satisfetes a plans de pensions d'ocupació.
- Increment en la quota:
La reducció s'aplica exclusivament sobre l'increment en la quota de contingències comuns que procedeixi de la contribució empresarial al pla de pensions a favor de cada persona treballadora.
- Import màxim reduïble:
L'import màxim sobre el que s'aplica la reducció del 100% es calcula multiplicant per 13 la quota resultant d'aplicar el tipus general de cotització a la base mínima diària del grup 8 del Règim General.
L'import màxim sobre el que s'aplica la reducció del 100% a 2025 és de 141,25 euros(2) per treballador. - Comunicació prèvia a la liquidació de quotes:
Previ a la reducció, l'empresa ha de comunicar mensualment a la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) a través del Sistema RED:
- Identificació de les persones treballadores.
- Import de les contribucions satisfetes.
- Període de liquidació: mes en el que la contribució hagi estat efectivament satisfeta a VidaCaixa.
És imprescindible que aquesta comunicació es realitzi prèviament al càlcul de la liquidació de quotes; del contrari, l'empresa o autònom promotor no podrà aplicar la reducció en aquell període.
- Situació de l'empresa:
L'empresa ha d'estar al corrent de pagament en les seves obligacions amb la Seguretat Social per poder beneficiar-se de la reducció.
Quin rol exerceix VidaCaixa com Entitat Gestora del teu pla de pensions d'ocupació?
Remissió d'informació a la Seguretat Social
Des de 2023, les entitats gestores dels plans de pensions d'ocupació han d'informar un cop a l'any a la TGSS i a la Inspecció de Treball, del detall mensual de les contribucions empresarials corresponents a cada partícip, indicant la data en la que efectivament han quedat satisfetes.
Perquè una contribució es consideri efectivament satisfeta han de complir-se simultàniament dues condicions:
- S'ha rebut l'import de les mateixes.
- S'ha rebut el desglossament individualitzat de la informació per poder realitzar la imputació de la contribució a la persona treballadora (inclòs l'alta en el pla de pensions de la persona treballadora).
És important indicar que si a VidaCaixa no disposem simultàniament d'ambdós requisits, no podem donar per satisfetes les contribucions.
En resum
Nosaltres no sol·licitem ni apliquem directament la reducció de quotes. El nostre paper, com a entitat gestora, és d'informar a la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS) de les contribucions satisfetes per les empreses i autònoms promotors.
Dubtes
En cas de tenir dubtes, contacta amb nosaltres a través del formulari que trobaràs a l'àrea privada de VidaCaixa Aporta+.
Per a més informació, pots consultar l'apartat “Preguntes freqüents”.
(1) Mesura introduïda per la Ley 12/2022 (DA 47ª de la Ley General de la Seguretat Social).
(2) El límit màxim indicat s'ha calculat segons la fórmula prevista en la Disposició addicional quaranta-setena del TRLGSS, aplicant les bases i tipus de cotització vigents a la data d'elaboració d'aquesta nota.
Aquest import té caràcter orientatiu i pot variar en funció d'actualitzacions de bases mínimes, tipus de cotització o criteris de la Seguretat Social, inclòs dins del propi exercici.
Es recomana verificar sempre els valors oficials en cada liquidació de quotes.